– Jag vill skapa debatt i den här frågan. Göteborg ska växa och bostadsbristen kostar massor av pengar. Vi får inte vararädda för att tänka i nya och alternativa banor, säger han.
Ola Serneke lanserar en idé om att bygga bostäder på betongfundament i Frihamnen. Ett stort antal tillfälliga lägenheter, oavsett om de är belägna på land eller vatten, dämpar dock inte på egen hand den akuta bostadsbristen i Göteborg. Olas lösning för det är att utnyttja även yta som idag är vatten.
Ligger helt i linje med stadens utvecklingsplan.
– En utveckling i den här riktningen ligger också helt i linje med stadens utvecklingsplan. På det sättet knyts Hisingen ihop med centrum och vattnet integreras på ett helt annat sätt med staden, förklarar han. Viktigt i denna utveckling är att det inte blir ”ruckel” på vattnet utan ändå välgenomtänkta situationsplaner samt även med en estetik som är tilltalande.
Områden som skulle kunna vara aktuella för bostäder är Fiskehamnen, Lindholmen och Frihamnen, kajer som i dag inte används i någon högre utsträckning. Inte minst kommer ytterligare utrymme att tillgängliggöras vid Lindholmen när Damen Shiprepair Götaverken läggs ner.
Planer på liknande projekt
Gunnar Jardelöv, på Arkitektbyrån Design, är en av de som ligger bakom ett projekt som arbetar med en snarlik lösning. Han vill bygga lägenheter på pråmar som tillfälligt kan förtöjas på olika platser i Göteborgs hamn.
Den främsta målgruppen är studenter och andra unga personer som har svårt att komma in på bostadsmarknaden. Projektet har inspirerats av Nordsjöpråmen, en 30x100 meter stor pråm, som används för att transportera stora laster till plattformar ute på havet.
Enligt förslaget blir pråmarna som ett minikvarter med cirka 250 lägenheter. Alla tekniska funktioner i form av avlopp, el och internet byggs in och ansluts till exempelvis det kommunala vatten- och avloppssystemet. Lägenheterna kommer att bli mellan 23 och 32 kvm stora och hyrorna kommer att motsvara vad en vanlig studentlägenhet kostar.
Bostadspråmar ger flexibilitet
Tillfälliga bygglov
Tanken är, till en början, att lägenheterna ska vara en temporär lösning. Genom att använda sig av tillfälliga bygglov kan bostäderna snabbtkomma på plats. När bygglovet går ut kan lägenheterna sedan flyttas till en annan plats med ett tillfälligt bygglov.
Även stadsarkitekt Björn Siesjö ser fördelar med bostäder på vattnet. Han menar att bostadspråmar innebär en flexibilitet då de kan flyttas när staden växer.
Siesjö framhåller dock att samma regler som gäller på land även måste gälla på vattnet. En bostadspråm är ett relativt permanent inslag i stadsbilden även om det gäller tillfälliga bygglov. Bostäderna får inte skymma och det måste finnas välbetänkta och trygga vägar hem. I nuläget ser han större möjligheter för lösningar av mindre storlek. Det skulle vara lättare att placera ut områden med 15-20 lägenheter.