De flesta av oss svenskar har inget emot att åka till Köpenhamn en weekend. Vi njuter av den kontinentala stämningen, folklivet och en kall Tuborg. Vi tycker att det är trivsamt där helt enkelt. Men är det en slump eller har det med stadsbyggnad att göra?
Tina Saaby är stadsarkitekt i Köpenhamn sedan 2010. På ett seminarium på Västsvenska handelskammaren under rubriken Stad i förändring förklarar hon sin syn på hur en lyckad stadsutveckling ser ut.
På frågan om vad det är som lockar folk till Köpenhamn svarar Tina att det är för att det finns ett folkliv i gatumiljön. ”Finns det inga människor i en stad blir det inte trivsamt. Därför måste man bygga staden på rätt sätt”, säger hon.
Vision för stadsbyggnad
Stadsutveckling, liksom all samhällsbyggnad, är till stor del beroende av att det finns en politisk vilja och visioner. I Köpenhamn har den politiska visionen, sedan länge, varit att bygga en stad för att livet ska kunna levas i långsam takt. Prioriteringen av en utbyggd cykeltrafik i staden är ett exempel på det. I dag är det drygt 60 procent av befolkningen i staden som pendlar till jobbet på cykel (att jämföra med Göteborgs cirka 10 procent).
I dag finns det en politisk vision för stadsbyggnaden i Köpenhamn som går ut på att främja gatulivet och att få stadens invånare att spendera mer tid utomhus. ”Utan politiska visioner - ingen framgång”, hävdar Tina. ”Men det handlar om att kunna dra ned politikernas vision till det konkreta projektet.”
Platser för människor
I Tina Saabys arbete med att konkretisera de politiska visionerna i bygget av staden talar man mycket om ”Kantzoner” – där huset möter gatan.
Vi säger alltid till arkitekterna som ska rita byggnader: ta alltid med dig landskapsarkitekten!
"För det handlar om att skapa liv i kanten och bygga en stad i ögonhöjd. Det handlar om att skapa platser för människor – placemaking – inte bara byggnader.”
Det har byggts mycket nytt i Köpenhamn det senaste årtiondet. Tina Saaby menar att det finns många exempel på nybyggda delar av staden där byggnaderna, enligt henne, inte är särskilt lyckade, men där man ändå lyckats med att skapa ett gatuliv i ”kantzonerna”.
Lärdomar för Göteborg
”När vi pratar om förtätning i en stad är det inte bara antal kvadratmeter eller höjden på byggnaderna det handlar om. Det handlar om att bygga för människorna”, säger Tina.
Göteborg står mitt i ett intensivt byggande av nya delar i staden. Kanske finns det saker vi kan lära av hur Köpenhamn tänker i sitt arbete?