Det sägs att Sverige är ett av de länder som är bäst på jämställdhet. Ändå är könsfördelningen skev inom många branscher, däribland byggbranschen. På Sernekes byggprojekt Prioritet Serneke Arena är några i platsorganisationen tjejer och här ger de sin syn på branschen och varför de trivs på Serneke.
Byggnationen av Prioritet Serneke Arena påbörjades 2012 och sommaren 2015 ska de 45 000 m² öppnas för allmänheten. Som mest kommer det att vara 200 arbetare på byggarbetsplatsen och det krävs mycket samordning för att få det hela att fungera. Caroline och Ewelina är några av de som håller i trådarna ute på arbetsplatsen.
Att de trivs på Serneke är svårt att gå miste om, entusiastiskt berättar de vad det är som är så kul med att arbeta på Sernekes byggarbetsplats.
Få tjejer i branschen
– Det är ovanligt att vara så här mycket personal på ett bygge, vilket gör denna byggarbetsplats till något utöver det vanliga. Det roligaste med denna komplexa bransch är att lösa problem och hitta kommunikationsvägar mellan oss alla. Vi är ju alla problemlösare på ett eller annat sätt, säger Caroline Whitworth, logistikansvarig på projektet.
– Det är enkelt att kommunicera när så många engagerade kollegor befinner sig ute på arbetsplatsen. Vi känns som en enhet som strävar åt samma håll, där jag känner mig som en i laget, fortsätter Ewelina Gajewska, projektledare.
Få tjejer i branschen
Varför det är så få tjejer i branschen förklarar de med en byggbodskultur som fortfarande lever kvar. De tror också att det beror på en viss oro för att inte bli respekterad. Flera av tjejerna på bygget har från tidigare arbetsplatser erfarenhet av att möta motstånd från manliga kollegor som inte respekterat dem i deras yrkesroll.
- I många andra företag finns det inga tjejer alls i produktionen, säger Ewelina. På projektet Prioritet Serneke Arena trivs både Caroline och Ewelina bra. - Jag känner mig varken särbehandlad, nedvärderad eller gullad med bara för att jag är tjej, säger Caroline Whitworth, Logistikansvarig.
Attitydarbete
Ewelina och Caroline är överens om att tjejer i större utsträckning behöver bevisa vad de kan och att det tar längre tid att få förtroende. För att fler tjejer ska få upp ögonen för byggbranschen tror de att det handlar om ett mer omfattande attitydarbete.
– Man borde ge sig ut i skolorna tidigt och visa på de arbetsmöjligheter som finns i byggbranschen, säger Caroline.